ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΙΛΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ κ. Κων. Καραμανλή: “ΣΤΑΜΑΤΕΙΣΤΕ ΤΗΝ ΑΣΥΔΟΣΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΔΟΤΟΥΜΕΝΗΣ ΤΡΑΙΝΟΣΕ»

1…Ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου (ΣΦΣ) με έδρα την Αθήνα και με την ιδιότητά του ως μέλος του Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Επιβατών (EPF), έρχεται να ΚΑΤΑΓΓΕΙΛΕΙ και να προσθέσει την φωνή του στην χιονοστιβάδα διαμαρτυριών από ολόκληρη την χώρα, μαζί με τις τοπικές κοινωνίες, τους τοπικούς και επαγγελματικούς φορείς και συλλογικότητες, αλλά και τους αιρετούς εκπροσώπους τους (δημάρχους, βουλευτές, αντιπεριφερειάρχες κλπ.), απέναντι στην προκλητική αναλγησία, ασυδοσία και ασυνέπεια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις της για την εκτέλεση των επιδοτούμενων δρομολογίων των ΥΓΟΣ (Υπηρεσιών Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος), δηλαδή των, σύμφωνα με τις Κοινοτικές Οδηγίες, λεγομένων Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (δρομολόγια «αγόνων γραμμών» που είναι κοινωνικά αναγκαία και αποδοτικά, αλλά οικονομικά ελλειμματικά).

2…Η Ιταλικής ιδιοκτησίας ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κατά παράβαση κάθε δεοντολογίας, εξακολουθεί, παρά την εδώ και ένα μήνα λήξη της καραντίνας και την επαναφορά στην κανονικότητα και το άνοιγμα του τουρισμού, να ΜΗΝ επαναφέρει ένα μεγάλο αριθμό από τα δρομολόγια που είχε αναστείλει την περίοδο της καραντίνας, στο περιφερειακό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και τις τουριστικές γραμμές της και για τα οποία όμως επιδοτείται κανονικότατα με ΠΕΝΗΝΤΑ εκατομμύρια ευρώ ετησίως, στο πλαίσιο της συμβάσης ΥΓΟΣ με το Κράτος, που εκπνέει φέτος..

3…Χρειάστηκε η έντονη αντίδραση ορισμένων ευαισθητοποιηθέντων αιρετών αρχόντων της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης για να δεχθεί να επαναλειτουργήσει τις επόμενες μέρες κάποια από τα δρομολόγια που είχε αναστείλει, αφενός στην καινουργή γραμμή Κιάτου-Αιγίου που εγκαινιάσατε μόλις πέρυσι (και εκεί, εξακολουθώντας να μην βάζει απευθείας δρομολόγια σύνδεσης του Αιγίου με την Αθήνα και χωρίς να μεριμνά για την λεωφορειακή σύνδεση του ΣΣ Αίγιου με την ομώνυμη πόλη που απέχει 2 χλμ) και αφετέρου στον Προαστιακό Λάρισας- Θεσσαλονίκης, αφού προηγουμένως συνέβησαν πρωτοφανή γεγονότα συνωστισμού στα ελάχιστα δρομολόγια που εκτελούσε στον Προαστιακό αυτό έως τώρα, παρά τον κίνδυνο της πανδημίας.

Ανάλογες πολιτικές μεθοδευμένης απαξίωσης έχει ακολουθήσει η νέα «ιδιωτική» ΤΡΑΙΝΟΣΕ και στο υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο, παρά τα παχιά λόγια και τις βαρύγδουπες εξαγγελίες για αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Αρκεί να αναφέρουμε ότι στην γραμμή της Ολυμπίας δεν εφαρμόζει εκπτώσεις παιδικών, φοιτητικών, ομαδικών και αναπηρικών εισιτηρίων, ούτε κάρτες πολλαπλών διαδρομών, στην γραμμή Λιανοκλαδίου-Λαμίας-Στυλίδας είχε από πριν την πανδημία περικόψει αυθαίρετα τα μισά από τα δρομολόγια που εκτελούνταν στο πλαίσιο των ΥΓΟΣ, ξεκόβοντας τα 2 μεγάλα αστικά κέντρα της Φθιώτιδας από τις ανταποκρίσεις με τον κύριο σιδηροδρομικό άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης που διέρχεται από το Λιανοκλάδι, σε ικανή απόσταση από αυτά, ενώ τέλος στον ίδιο τον κύριο άξονα της χώρας, Αθήνα-Θεσσαλονίκη, δεν έχει καν επαναφέρει το πρωινό δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα, ενώ έχει καταργήσει όλες τις απλές αμαξοστοιχίες στις οποίες παλιότερα υπήρχε οικονομικότερη και συμφερότερη (για τον οικονομικά χειμαζόμενο σήμερα Έλληνα πολίτη) τιμολογιακή πολιτική.

Να σημειώσουμε ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ όταν ξεκίνησε να επιδοτείται το 2015 και όντας ακόμη τότε κρατική, είχε καταφέρει να παρουσιάσει κερδοφόρα χρήση, εκτελώντας όλα τα δρομολόγια ανεξαιρέτως που τώρα περικόπτει η ιδιωτική ΤΡΑΙΝΟΣΕ αυθαιρέτως, ενώ είχε ένα πλέγμα πολύ αξιολόγων και έξυπνων τιμολογιακών προσφορών, που καθιστούσαν ελκυστική την επιλογή του τραίνου για τον χρήστη (ειδικά στον άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη), κάτι που κατάργησε η σημερινή ιδιοκτησία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

6….Εφέτος η Ευρώπη έχει κηρύξει το 2021 ως «Έτος Σιδηροδρόμων», λόγω της πολύτιμης και πολυσήμαντης συμβολής τους στην δίκαιη κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη, την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, την καταπολέμηση των τροχαίων ατυχημάτων και την καταπολέμηση του φαινομένου της ρύπανσης και της κλιματικής αλλαγής παγκοσμίως. Την ίδια στιγμή, στην Ελλάδα ο σιδηρόδρομος de facto καταργείται ή συρρικνώνεται ακόμη περισσότερο από ότι στο «σιδηροδρομικό πογκρόμ» του 2010/2011

Επειδή λοιπόν ο ελληνικός σιδηρόδρομος ΔΕΝ ΑΡΧΙΖΕΙ ΚΑΙ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΜΟΝΑΧΑ ΣΤΗΝ ΓΡΑΜΜΗ ΑΘΗΝΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ζητούμε:

1) την άμεση παρέμβασή σας, για να αποκατασταθεί η δρομολογιακή ομαλότητα στο σύνολο του ενεργού σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, τουλάχιστον σε ότι αφορά την επανάληψη / επαναλειτουργία όλων των σιδηροδρομικών δρομολογίων που συμπεριλαμβάνονταν στην παρούσα σύμβαση των ΥΓΟΣ και εκτελούνταν κανονικά το 2017, όταν ανέλαβε την ιδιοκτησία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τις σχετικές της υποχρεώσεις, η νέα ιταλική ιδιοκτησία, δηλαδή επί πλέον των δρομολογίων της γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης και των Προαστιακών Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Πάτρας, να επανέλθουν και όλα τα κομμένα τακτικά δρομολόγια στις γραμμές Ολυμπία-Πύργος-Κατάκολο, Διακοφτό—Καλάβρυτα (τα 2 επιπλέον δρομολόγια Σαββατοκύριακου), Αθηνών-Μπράλου-Λιανοκλαδίου, Λιανοκλαδίου-ΛαμίαςΣτυλίδας, Αθηνών/Θεσσαλονίκης/Παλαιοφάρσαλου—Καλαμπάκας, Λάρισας— Βόλου, Άνω Λεχωνίων-Μηλεών (τραινάκι Πηλίου), Θεσσαλονίκης—Έδεσσας / Φλώρινας, Θεσσαλονικης-Αλεξανδρουπολης (αφού προηγηθεί άμεση επείγουσα βελτίωση της καταστάσεως γραμμής), Αλεξανδρούπολης-Νέας Ορεστιάδας-Δικαίων / Ορμενίου.

Θα πρέπει επίσης στη νέα σύμβαση ΥΓΟΣ, να προβλεφθεί όχι μόνο ο πάροχος, αλλά και το Ελληνικό Δημόσιο, εκπροσωπούμενο από το Υπουργείο Μεταφορών, να έχει το δικαίωμα να μπορεί κάθε χρόνο να προτείνει την ένταξη ή ακόμη και την απένταξη δρομολογίων στο πλέγμα των άγονων γραμμών., έτσι ώστε ανάλογα με την τροποποίηση της επιβατικής κίνησης για παράδειγμα σε κάποιο δρομολόγιο που θα έχει τις προϋποθέσεις να καταστεί κερδοφόρο, να υπάρχει η δυνατότητα ένταξης κάποιου άλλου με χαμηλότερη κίνηση (στην θέση του), το οποίο θα πρέπει να συνεχίσει να εκτελείται, ασχέτως αν παρουσιάζει χαμηλή επιβατική κίνηση.

Επίσης να προβλέπεται και η δυνατότητα αναπροσαρμογής του ύψους της επιδότησης ή της εσωτερικής κατανομής της (ανάλογα με τα δρομολόγια προς εκτέλεση), έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνονται και νέα δρομολόγια, όταν παραδοθούν σε κυκλοφορία από τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ νεοκατασκευαζόμενες γραμμές (πχ Ισθμός- Λουτράκι, Αίγιο-Ρίο) ή υπάρχουσες γραμμές που από καθεστώς αναστολής κυκλοφορίας, θα επανέλθουν σε γραμμές υπό λειτουργία (πχ Κόρινθος-Ναύπλιο, Πάτρα- Πύργος). Τέλος, κατ’ αναλογία με τα παραπάνω, θα πρέπει το Ελληνικό Δημόσιο, αξιολογώντας τις επιδόσεις αξιοπιστίας του παρόχου και κατόπιν σχετικής προειδοποίησης προς αυτόν, να μπορεί να αφαιρέσει μέρος των επιδοτούμενων δρομολογιακών τακτικών και τουριστικών γραμμών και του ανάλογου ποσού επιδότησης που τους αναλογεί, από τις υποχρεώσεις και απολαβές του παρόχου, αναθέτοντας το συγκεκριμένο πλέγμα υπηρεσιών και δρομολογίων, μαζί με την αντίστοιχη επιδότηση, σε νέο πάροχο (κρατική ή ιδιωτική εταιρεία), όπως ακριβώς συμβαίνει και στην Μεγάλη Βρετανία, αλλά και αλλού.