Γερμανία: το πρώτο τρένο υδρογόνου στον κόσμο λειτουργεί άριστα και εξαπλώνεται

Η γαλλική εταιρεία μεταφορών Alstom παρουσίασε το πρώτο τρένο υδρογόνου στον κόσμο   στο Βερολίνο, στο πλαίσιο διεθνούς έκθεσης σιδηροδρομικών μεταφορών.

Το τρένο με όνομα «Coradia iLint»   ξεκίνησε  λειτουργία στη βόρεια Γερμανία, στη γραμμή Μπουξτεχούντε-Μπρεμερφέρντε-Μπερμερχάβεν-Κούξχαβεν, τον Δεκέμβριο του 2017.

Το τρένο, με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, τροφοδοτείται από μια κυψέλη καυσίμου υδρογόνου που παράγει μόνο εκπομπές ατμού και συμπυκνωμένου νερού. Με γεμάτο ντεπόζιτο, το Coradia iLint θα είναι σε θέση να ταξιδεύει 600 με 800 χιλιόμετρα με ταχύτητα 140 χιλιόμετρα την ώρα, και χωρητικότητα 300 επιβατών, 150 εκ των οποίων όρθιοι.

Η ηλεκτρική ενέργεια για την κίνηση και τον εξοπλισμό του τρένου παράγεται από την κυψέλη καυσίμου υδρογόνου, και αποθηκεύεται σε μια μπαταρία ιόντων λιθίου. Το υδρογόνο αποθηκεύεται ως αέριο σε δεξαμενές στην οροφή και η ενέργεια σχηματίζεται με χημική αντίδραση, όταν το υδρογόνο ενώνεται με το οξυγόνο στον αέρα. Πέρα από τις μηδενικές εκπομπές ρύπων, το τρένο παράγει επίσης πολύ λιγότερη ηχορύπανση.

Κατά την επιτάχυνση, η κυψέλη καυσίμου είναι ο κύριος προμηθευτής ενέργειας. Κατά τη διάρκεια των φάσεων της χαμηλότερης επιτάχυνσης και όταν ο κινητήρας είναι σβηστός, η μπαταρία φορτίζεται εν μέρει μέσω ενός βοηθητικού μετατροπέα. Κατά τη διάρκεια της πέδησης, τα κύτταρα καυσίμου αποφορτίζονται τελείως και η ισχύς παράγεται από την κινητική ενέργεια του οχήματος. Το πλεόνασμα της ηλεκτρικής ενέργειας χρησιμοποιείται για να φορτίσει τις μπαταρίες.

Το Coradia iLint είναι ειδικά σχεδιασμένο για λειτουργία σε μη ηλεκτροκίνητες γραμμές, επιτρέπει καθαρή, βιώσιμη λειτουργία αμαξοστοιχίας διασφαλίζοντας παράλληλα υψηλά επίπεδα απόδοσης.

“Τα  τρένα της σειράς Coradia iLint έχουν αποδείξει κατά το παρελθόν ενάμισι ότι η τεχνολογία κυψελών καυσίμου μπορεί να χρησιμοποιηθεί επιτυχώς στην καθημερινή εξυπηρέτηση επιβατών. Αυτό μας καθιστά σημαντική κινητήρια δύναμη στο δρόμο προς την αμετάβλητη και βιώσιμη κινητικότητα στις σιδηροδρομικές μεταφορές “, σχολιάζει ο Jörg Nikutta, Διευθύνων Σύμβουλος για τη Γερμανία και την Αυστρία της Alstom Transport Deutschland GmbH. “Έχουμε επίσης αποκτήσει πολύτιμα δεδομένα από τη δοκιμαστική λειτουργία των συρμών κυψελών καυσίμου για την περαιτέρω ανάπτυξη της τεχνολογίας πρόωσης.”  

«Είμαστε περήφανοι που ήμασταν η πρώτη σιδηροδρομική εταιρεία στον κόσμο που μας επιτρέπεται να λειτουργούν τα πρώτα δύο τρένα κυψελών καυσίμου στο δίκτυο Weser-Elbe. Από την αρχή, οι επιβάτες μας ήταν πολύ περίεργοι για τα τρένα και τη νέα τους τεχνολογία πρόωσης. Εκτός από το πολύ χαμηλό επίπεδο θορύβου, η αμαξοστοιχία υδρογόνου μπόρεσε να σκοράρει με τη λειτουργία χωρίς εκπομπές, ειδικά σε περιόδους κλιματικής αλλαγής. Η λειτουργία του iLint ήταν ένα πολύ ιδιαίτερο κίνητρο για τους οδηγούς των τρένων μας », δήλωσε ο Andreas Wagner, επικεφαλής του τμήματος SPNV και εξουσιοδοτημένος υπογράφων του Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH (evb).

Η Carmen Schwabl, Διευθύνων Σύμβουλος της LNVG, προσθέτει: «Με την επιτυχημένη δοκιμαστική λειτουργία, πληρούνται οι απαιτήσεις για συνεχή λειτουργία των αμαξοστοιχιών υδρογόνου από το 2022. Το LNVG συμβάλλει έτσι στην υλοποίηση βιώσιμων, καινοτόμων και οικολογικών λύσεων κινητικότητας, ιδίως στις αγροτικές περιοχές περιοχές “.

“Η Alstom έχει κάνει ιστορία υδρογόνου εδώ. Το έργο έχει μεγάλη σημασία για τη βιομηχανική πολιτική που ξεπερνά τη Γερμανία. Εδώ, βλέπουμε το πρώτο ανταγωνιστικό προϊόν κινητικότητας υδρογόνου σε βιομηχανικό επίπεδο”, λέει ο Υπουργός Οικονομίας και Μεταφορών της Κάτω Σαξονίας, Δρ Bernd Althusmann.

Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Μεταφορών είναι πολύ χαρούμενο που υποστηρίζει το φάρο της σύγχρονης κινητικότητας: το τρένο υδρογόνου στη Bremervörde. Σε τελική ανάλυση, αυτό το έργο είναι η ναυαρχίδα για την κινητικότητα του μέλλοντος“, λέει ο Enak Ferlemann, υφυπουργός του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Μεταφορών και Ψηφιακών Υποδομών. “Το υδρογόνο είναι μια πραγματική εναλλακτική λύση χαμηλής εκπομπής ρύπων από το ντίζελ. Ειδικά σε δευτερεύουσες γραμμές όπου οι εναέριες γραμμές δεν είναι οικονομικές ή δεν είναι ακόμη διαθέσιμες, αυτά τα τρένα μπορούν να ταξιδεύουν καθαρά και με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο. Θα θέλαμε να δούμε περισσότερες τέτοιες εφαρμογές.”

Η Γερμανία έχει σήμερα σε χρήση περισσότερα από 4.000 πετρελαιοκίνητα τρένα. Η χώρα έχει δεσμευτεί να μειώσει τα επίπεδα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 40% ως το 2020.