Σε ολική ανατροπή του σκηνικού για το Καζίνο Λουτρακίου οδηγεί απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την οποία έγινε δεκτή η αίτηση αναίρεσης του Δημοσίου που αφορούσε προγενέστερη δικαστική απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Τρίπολης, βάσει της οποίας το καζίνο δικαιούταν αποζημίωσης περίπου 44 εκατ. ευρώ (έπειτα από τόκους και προσαυξήσεις) ως φόρου “αχρεωστήτως καταβληθέντος”, σύμφωνα με το Εφετείο.
Η υπόθεση χρονολογείται από το 2018 και αφορούσε προσφυγή του Καζίνο κατά απόφασης της πρώην υπουργού Ανάπτυξης Βάσως Παπανδρέου, με την οποία αυξήθηκε το 1996 η επιβαλλόμενη συμμετοχή του Δημοσίου στο καζίνο Λουτρακίου από 20% σε 33% επί των ακαθάριστων εσόδων του. Η τότε υπουργός επέβαλε (μετά την κατάληξη της υπόθεσης της – μη – άδειας για το καζίνο στο Φλοίσβο και με τη δέσμευση ότι δεν θα υπάρξει άλλο καζίνο στην Αθήνα) την αύξηση του φόρου παιγνίων σε σειρά καζίνο, μεταξύ των οποίων και του Καζίνο Λουτρακίου.
Το Εφετείο Τρίπολης έκρινε πως το επιπλέον 13% επεβλήθη πέραν των αναγραφόμενων στην άδεια του Καζίνο Λουτρακίου, διότι επεβλήθη φόρος από πρόσωπο και όχι τη Βουλή. Έτσι επιδίκασε αποζημίωση 37 εκατομμυρίων ευρώ, πλέον τόκων, για την περίοδο 2008 – 2011 (σ.σ. η επιχείρηση δεν μπορούσε να διεκδικήσει επιστροφή για έτη προ του 2008 λόγω παρέλευσης του δικαιώματος), ποσοστό που εκτιμάται στα 44 εκατ.ευρώ. Βάσει της απόφασης αυτής το Καζίνο Λουτρακίου είχε εγείρει αξιώσεις και για πιο πρόσφατες χρονικές περιόδους (18 εκατ.ευρώ, πλέον τόκων, για το διάστημα 2012-2015 και μετέπειτα), ενώ επιχειρούσε να “συμψηφίσει” τη διαφορά στο φόρο επί των ακαθάριστων εσόδων της καθώς και άλλες υποχρεώσεις προς το δημόσιο με την επιδικασθείσα αποζημίωση.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας, όμως, έκανε δεκτή αίτηση αναίρεσης του Δημοσίου για δικαστική απόφαση του Εφετείου Τρίπολης βάσει της οποίας το Καζίνο Λουτρακίου διεκδικούσε τις παραπάνω “επιστροφές” περίπου 44 εκ.Ευρώ.
Το ΣτΕ έκρινε ότι η επιπλέον συμμετοχή του Δημοσίου στα μικτά κέρδη του Καζίνο Λουτρακίου και το επιπλέον Ετήσιο Τέλος, σύμφωνα με το ιδιωτικό συμφωνητικό του 1995, δεν έχουν τον χαρακτήρα φόρου, όπως είχε αποφανθεί το Εφετείο Τρίπολης και επομένως νομίμως καταβλήθηκαν επί τη βάσει του ιδιωτικού αυτού συμφωνητικού.
Έτσι, με την απόφαση του ΣτΕ, που θα καθαρογραφεί το αμέσως επόμενο διάστημα, αναιρέθηκε εξ ολοκλήρου η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Τρίπολης και απορρίφθηκε η προσφυγή του Καζίνο για την επιστροφή των ποσών που ήταν 37 εκ. Ευρώ αρχικά και περίπου 44 εκ. Ευρώ συνολικά με τόκους και προσαυξήσεις.
Δεκτή από το ΣτΕ έγινε και η αίτηση αναίρεσης είχε καταθέσει για την ίδια υπόθεση και η “Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας ΑΕ”.
Η απόφαση αυτή επισπεύδει το επιχειρηματικό αδιέξοδο στο οποίο είχε ήδη αρχίσει να αυτοπαγιδεύεται το Καζίνο Λουτρακίου, επικαλούμενο προς κάθε κατεύθυνση και απέναντι σε κάθε απαίτηση οφειλής την απόφαση του Εφετείου Τρίπολης.
Και τούτο καθώς από τη μία πλευρά, παρά την υπαγωγή του στο άρθρο 106Β το 2017, έχει συσσωρεύσει έκτοτε νέα χρέη δεκάδων εκ. Ευρώ – με τα περισσότερα στον ΕΦΚΑ αλλά σεβαστά ποσά ακόμα και στον Δήμο Λουτρακίου- και από την άλλη πλευρά, μάλλον τίθεται υπό άλλη “βάσανο” και το επενδυτικό ενδιαφέρον που είχε εκδηλωθεί πέρυσι, αλλά δεν καταλήξει σε κάποια συμφωνία».
Ανησυχία για την επόμενη ημέρα
Το Δημόσιο προσέφυγε στο ΣτΕ καταθέτοντας αίτηση αναίρεσης που έγινε δεκτή. Την απόφαση του ΣτΕ έκανε γνωστή ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Εργαζομένων Τυχερών Παιχνιδιών (ΟΣΕΤΥΠ), Γιάννης Λογοθέτης, ο οποίος σε ανάρτησή του ανέφερε πως “δυστυχώς η απόφαση του ΣτΕ δεν δικαιώνει το Καζίνο Λουτρακίου, κάτι που σημαίνει ότι το συγκεκριμένο ζήτημα κλείνει οριστικά και αμετάκλητα εντός της ελληνικής επικράτειας”
Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, η απόφαση του ΣτΕ που θα καθαρογραφεί το επόμενο διάστημα κλείνει οριστικά το θέμα ως διοικητική διαδικασία και διαφορά. Κατά συνέπεια διαμορφώνονται εντελώς διαφορετικά δεδομένα σε σχέση με όσα μέχρι πρότινος υφίσταντο για το Καζίνο Λουτρακίου, με τις προοπτικές της επιχείρησης αυτή τη στιγμή να αναθεωρούνται εκ βάθρων, εντείνοντας την ανησυχία διοίκησης και εργαζομένων για τη βιωσιμότητα του καζίνο.
Σε νομικό επίπεδο, η πλευρά του Καζίνο Λουτρακίου θα πρέπει να παραλάβει την απόφαση και να καθορίσει τη στρατηγική της αξιολογώντας εάν υπάρχουν περιθώρια αντίδρασης. Ιδιαίτερη σημασία έχει το περιεχόμενο της απόφασης καθώς πρέπει να διαπιστωθεί το σκεπτικό αλλά και τυχόν άλλες μέριμνες ή εντολές που τυχόν περιλαμβάνει.
Ωστόσο, ξεκάθαρα ρυθμιστής πλέον των εξελίξεων είναι το Δημόσιο και συγκεκριμένα το ΥΠΟΙΚ, η ΑΔΑΕ και το ΚΕΑΟ πρωτίστως, που θα πρέπει να αποφασίσουν ποιες ενέργειες θα υλοποιήσουν προκειμένου να αντιμετωπίσουν το ζήτημα της “διαφοράς” στις οφειλές του Καζίνο Λουτρακίου. Στην παρούσα φάση παραμένει άγνωστο το ακριβές ύψος των οφειλών που σχετίζονται με την απόφαση του ΣτΕ και όποια πρόβλεψη θεωρείται παρακινδυνευμένη. Στην εξίσωση περιλαμβάνεται φυσικά και η Επιτροπή Παιγνίων που είναι από το νόμο αρμόδια για τη λειτουργία και εποπτεία των επιχειρήσεων καζίνο.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι στο τέλος του 2017 το Πολυμελές Πρωτοδικείο Κορίνθου είχε κάνει δεκτή αίτηση που είχε καταθέσει η CHCL σε συνεργασία με τον δήμο και την Τράπεζα Πειραιώς για την υπαγωγή της επιχείρησης στις διατάξεις του Πτωχευτικού Νόμου (άρθρο 106). Σύμφωνα με την απόφαση, έγινε δεκτό το σχέδιο εξυγίανσης που προέβλεπε “κούρεμα” οφειλών της τάξης των 140,5 εκατομμυρίων ευρώ προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, την Τράπεζα Πειραιώς και άλλους πιστωτές. Το Καζίνο Λουτρακίου είχε πετύχει διαγραφή περίπου 80 εκατ.ευρώ, ρυθμίζοντας τα υπόλοιπα 60,5 εκατ. ευρώ σε άτοκες μηνιαίες δόσεις για περίπου 15 χρόνια. Στην παρούσα φάση δεν είναι γνωστό, εάν και ποια επίπτωση μπορεί να έχει η απόφαση του ΣτΕ στην υπαγωγή στο άρθρο 106.
Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο καθώς αυτή τη στιγμή το καζίνο δεν λειτουργεί, στο πλαίσιο των αποφάσεων για το lockdown, με όλες τις υποχρεώσεις του, φορολογικές, ασφαλιστικές κλπ να έχουν ανασταλεί. Κύκλοι της CHCL αναφέρουν πως μέχρι την ημερομηνία εφαρμογής των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας, οι υποχρεώσεις της εταιρείας είχαν ρυθμιστεί. Υπενθυμίζεται πως τον περασμένο Ιανουάριο το Καζίνο Λουτρακίου είχε απειληθεί με δίμηνο λουκέτο λόγω οφειλών στον ΕΦΚΑ, προσκόμισε όμως βεβαίωση από το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) περί ένταξης σε καθεστώς ρύθμισης οφειλών.
Άγνωστο επίσης στην παρούσα φάση παραμένει η προέκταση της απόφασης του ΣτΕ στο ζήτημα της αλλαγής ιδιοκτησιακού καθεστώτος του καζίνο και συγκεκριμένα στις διαπραγματεύσεις που επί μακρόν υπήρξαν μεταξύ του βρετανικών συμφερόντων fund Comer Group και των ισραηλινών μέτοχοι της Club Hotel Loutraki, Μος Μπουμπλίλ και Γιγκάλ Ζιλκχά, μέσω των Queenco και Club Hotel Investments. Το Comer Group είχε αποκτήσει, με σημαντικό κούρεμα, δάνεια ονομαστικής αξίας περίπου 60 εκατ.ευρώ της εταιρείας και βρισκόταν σε συζητήσεις με τους Ισραηλινούς μετόχους που ελέγχουν το καζίνο μέσω της Club Hotel Loutraki (στην οποία ποσοστό 16% έχει ο Δήμος), συζητήσεις που είχαν μείνει στάσιμες εν αναμονή της απόφασης του ΣτΕ.
Το Comer Group εμφανίζεται να ενδιαφέρεται πρωτίστως για τα ακίνητα του Καζίνο Λουτρακίου – που δεν έχει ακόμη μετατραπεί σε Α.Ε. – και δεν αποκλείεται να βρεθεί μέσα από μια πιθανή διαδικασία χρεοκοπίας με ακίνητη περιουσία του καζίνο στα χέρια του. Υπενθυμίζεται πως η CHL S.A. πέραν του Καζίνο Λουτρακίου (Club Hotel Casino Loutraki), ελέγχει επίσης το 90% του Grand Casino Beograd στο Βελιγράδι.
Σχόλιο: Ο αρθρογράφος του Capital.gr δεν έχει πληροφορηθεί προφανώς ότι το Καζίνο δεν διαθέτει ακίνητη περιουσία και τα κτήρια έχουν οικοδομηθεί σε οικόπεδα που ανήκουν στον ΕΟΤ, οικόπεδα που παραχωρήθηκαν δωρεάν στην κοινοπραξία του Καζίνο. Ως εκ τούτου, το Καζίνο είναι πλέον σε δεινή θέση, ενόψει και των εξελίξεων στην εκκρεμούσα ποινική πτυχή της επένδυσης, η οποία θα απασχολήσει σύντομα τον Άρειο Πάγο…
Πηγή: Capital.gr