Κοινωνικά

Δέσμη μέτρων ώστε να ενθαρρυνθούν καταναλωτές στο Δικαίωμα στην επισκευή

Οκτώ στους δέκα πολίτες της Ε.Ε., σύμφωνα με έρευνα, δηλώνουν ότι οι παρασκευαστές θα πρέπει να είναι υποχρεωμένοι να διευκολύνουν την επισκευή των ψηφιακών συσκευών ή την αντικατάσταση μεμονωμένων εξαρτημάτων τους αντί της εξ ολοκλήρου αντικατάστασης.

Δέσμη μέτρων ώστε να ενθαρρυνθούν καταναλωτές, παραγωγοί και έμποροι για να επιλέγουν την επισκευή αντί της αντικατάστασης των συσκευών τους, ζητεί με ψήφισμά του το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το ψήφισμα, το οποίο εγκρίθηκε την περασμένη Τετάρτη στη συνεδρίαση της Ολομέλειας στο Στρασβούργο, ανταποκρίνεται και στην πεποίθηση που εξέφρασε το 79% των πολιτών της Ε.Ε., δηλώνοντας ότι οι παρασκευαστές θα πρέπει να είναι υποχρεωμένοι να διευκολύνουν την επισκευή των ψηφιακών συσκευών ή την αντικατάσταση μεμονωμένων εξαρτημάτων τους. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το 77% των πολιτών της Ε.Ε. θα προτιμούσε να επιδιορθώνει τις συσκευές του αντί να τις αντικαθιστά, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι επιχειρήσεις επισκευής θα μπορούσαν να αποτελέσουν πηγή τοπικών θέσεων εργασίας και ειδικής τεχνογνωσίας στην Ευρώπη.

Επίσης, το Ε.Κ. με την έκθεσή του ανταποκρίνεται στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να ανακοινώσει εντός του 2022 νομοθετική πρόταση για το δικαίωμα επισκευής. Προτείνει αναθεώρηση της Οδηγίας για τις πωλήσεις αγαθών ώστε να επεκταθεί και η νόμιμη εγγύηση πέραν των δύο ετών για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων. Υπογραμμίζει ότι πρόκειται για κανόνα ελάχιστης εναρμόνισης και ότι μόνο ένας περιορισμένος αριθμός κρατών-μελών έχει παρατείνει τη διετή περίοδο. Καλεί δε την Επιτροπή να αξιολογήσει σε ποιο βαθμό θα μπορούσε να προταθεί το δικαίωμα επισκευής, ώστε να μπορούν οι φορείς της αγοράς να προσφέρουν εύκολη και οικονομικά προσιτή πρόσβαση σε επισκευές και αφού παρέλθει η περίοδος της εγγύησης.

Ψήφισμα του Ε.Κ. για τις ανάγκες καταναλωτών, παραγωγών και εμπόρων

Οι ευρωβουλευτές εκτιμούν ότι η επισκευή θα μπορούσε σε πολλές περιπτώσεις να είναι μια πιο αποδοτική και κλιματικά ουδέτερη λύση. Επισημαίνουν ότι οι καταναλωτές συνήθως επιλέγουν την αντικατάσταση αντί της επισκευής, κάτι που μπορεί να οφείλεται στο υψηλό κόστος της επισκευής και τονίζουν ότι η αντικατάσταση του προϊόντος θα πρέπει να παραμείνει εναλλακτική λύση εάν συμφωνούν ο καταναλωτής και ο πωλητής, καθώς η επισκευή μπορεί να είναι υπερβολικά χρονοβόρα.

Η πρόταση για το «δικαίωμα στην επισκευή» λαμβάνει υπόψη ότι τα ηλεκτρονικά απόβλητα αποτελούν την ταχύτερα αναπτυσσόμενη ροή αποβλήτων στον κόσμο. Το 2019 απορρίφθηκαν πάνω από 53 εκατομμύρια τόνοι ηλεκτρονικών αποβλήτων, ενώ το ποσοστό ανακύκλωσης παραμένει πολύ χαμηλό. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat, στην Ε.Ε.

ανακυκλώνεται λιγότερο από το 40% του συνόλου των ηλεκτρονικών αποβλήτων, ενώ το υπόλοιπο δεν υπόκειται σε διαλογή, με τις διαφορές στις πρακτικές ανακύκλωσης από χώρα σε χώρα να παραμένουν μεγάλες. Το 2017, η Κροατία είχε τις καλύτερες επιδόσεις, αφού ανακύκλωσε το 81,3% του συνόλου των αποβλήτων ηλεκτρονικού και ηλεκτρικού εξοπλισμού, ενώ στη Μάλτα, με τη χειρότερη επίδοση, το ποσοστό ήταν 20,8%. Η Ελλάδα εντάσσεται στην ομάδα των πέντε χωρών με τα χαμηλότερα ποσοστά ανακύκλωσης, όταν ακόμη και η γειτονική Βουλγαρία ανακυκλώνει υπερδιπλάσιο ποσοστό (68,8%).

Σχετικές αναρτήσεις

Μητροπολίτης Μεσσηνίας για ομόφυλα ζευγάρια: «Η εκκλησία δεν πρόκειται ποτέ να το αποδεχθεί»

admin2020

Καταρρέουν οι μύθοι για τις ΑΠΕ. Χτύπησε κόκκινο η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ.

admin2020

ΤΕΤΑΡΤΗ 1Η ΜΑΗ –ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ 2024

admin2020

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε εάν το επιθυμείτε. Αποδέχομαι Διαβάστε περισσότερα

Πολιτική Απορρήτου & Cookies