ΑχαΐαςΕιδησούλεςΕΛΛΑΔΑΚοινωνικάΚορίνθουΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

28-10-1940: ΤΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΤΩΝ ΙΤΑΛΙΚΩΝ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ

Αν και μακριά από το μέτωπο της Ηπείρου η Κόρινθος, ήταν η δεύτερη ελληνική πολΗ που γνώρισε το πρωί της 28ης Οκτωβρίου από κοντά τον Ιταλό εισβολέα.

Τις πρώτες Πρωινές ώρες της 28ης Οκτωβρίου, σμήνος ιταλικών βομβαρδιστικών, προστατευμένων από ιταλικά καταδιωκτικά εξαπέλυσε ισχυρή επίθεση στην διώρυγα της Κορίνθου και στα περίχωρα της πόλης.

Συγκεκριμένα, την επίθεση στον Ισθμό της Κορίνθου πραγματοποίησαν 13 αεροσκάφη βομβαρδισμού τύπου Cant Z.1007 bis  συνοδευόμενα από αεροσκάφη Fiat BR 20 και Savoia-Marchetti.81 της 37ης  πτέρυγας και από άγνωστο αριθμό αεροσκαφών τύπου S.79 της 105ης  αυτόνομης σμηναρχίας βομβαρδισμού που επιχειρούσε από Αλβανικό  έδαφος βομβαρδίζουν την πόλη και τις εγκαταστάσεις του  λιμανιού της Πάτρας, τον Ισθμό της Κορίνθου και την ναυτική  βάση Πρέβεζας.

Ένα Savoia-Marchetti 81 χτυπήθηκε από A/A πάνω από την πόλη των Πατρών και παρά το ότι αποκόπηκε από τον σχηματισμό κατόρθωσε να επιστρέψει αλλά καταστράφηκε σε αναγκαστική προσγείωση στο Otranto της νότιας Ιταλίας.

Η περιοχή του Ισθμού είχε οχυρωθεί με μεταφορά αντιαεροπορικών πυροβόλων και πολυβόλων πέντε περίπου μήνες πριν ξεκινήσει ο ελληνοϊταλικός πόλεμος, όχι όμως σε μεγάλη έκταση.

Η Ιταλική επίθεση δεν προξένησε ζημιές ούτε στην διώρυγα, ούτε στην σιδηροδρομική και την οδική γέφυρα παρά μόνο ελάχιστες φθορές στα πέριξ της διώρυγας και ιδιαίτερα στην περιοχή του Καλαμακίου.

Ο λόγος ήταν ο φόβος που είχαν οι Ιταλοί πιλότοι για τα ελληνικά αντιαεροπορικά και για τον λόγο αυτό επιχείρησαν από πολύ μεγάλο ύψος που ξεπερνούσε το περιορισμένο δραστικό βεληνεκές βεληνεκούς των Ελληνικών A/A πυροβόλων το οποίο δεν ξεπερνούσε τα 3.000 μέτρα.

Όπως φαίνεται από τα έγγραφα του τότε ιταλικού υπουργείου στρατιωτικών, η ρίψη των βομβών έγινε από τα 5000 μέτρα περίπου  ύψος, με αποτέλεσμα οι βόμβες, λόγω των ισχυρών ανέμων που πνέουν στην περιοχή, να πέσουν περιμετρικά της διώρυγας.

Ταυτόχρονα, οι Ιταλοί πιλότοι ενήργησαν την επίθεση πολύ γρήγορα, έχοντας υπόψη τους την ανάγκη οικονομίας καυσίμων και την αντίδραση της Ελληνικής Αεροπορίας που είχε εγκατεστημένη την 24η μοίρα δίωξης στην Ελευσίνα.

H 24η μοίρα δίωξης εξοπλισμένη με αεροσκάφη Bloch MB151 που είχε επωμισθεί με τη ευθύνη της προάσπισης της περιοχής των Αθηνών και επιχειρούσε από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας δεν κατόρθωσε να προλάβει τους Ιταλικούς σχηματισμούς λόγω του ότι η αεράμυνα καθυστέρησε να ειδοποιήσει πιστεύοντας ότι επρόκειτο για Ελληνικά Blenheims !!!.

Επικεφαλής των Ελληνικών καταδιωκτικών τέθηκε εκείνη την ημέρα ο Υποσμηναγός Γ. Δούκας.

Η επίθεση όμως έσπειρε τρόμο στους πολίτες της Κορίνθου οι οποίοι κατέφυγαν στα αντιαεροπορικά καταφύγια που είχαν δημιουργηθεί και μέσα στον ιστό της πόλης και στις συνοικίες της πόλης, όπως στον συνοικισμό των προσφύγων.

Εγιναν και άλλες απόπειρες ιταλικών αεροπορικών επιδρομών στην διώρυγα της Κορίνθου, οι οποίες απέτυχαν λόγω της εκπόνησης σχεδίου για την προστασία της από την Ελληνική αεροπορία και την επαύξηση της αντιαεροπορικής πυροβολαρχίας που την προστάτευε.

Παράλληλα, υπήρξε ενίσχυση της 1ης Μοίρα Παρατήρησης  , υπαγόμενη στην Διοίκηση Αεροπορίας Στρατιωτικής Συνεργασίας (ΔΑΣΣ) που έδρευε στο αεροδρόμιο του Λεχαίου  Κορινθίας, ενταγμένη στο Α΄ Σώμα Στρατού, με  αεροσκάφη Brequet 19 A2/B2.

 

Το πρωτοσέλιδο του “Ασύρματου” για την επίθεση στην διώρυγα
Η αναφορά του Έθνους στην επίθεση κατά της διώρυγας

Η επόμενη αεροπορική επίθεση κατά της διώρυγας της Κορίνθου έγινε από τους Γερμανούς την 26η Απριλίου 1941, με αποτέλεσμα οι Άγγλοι που την υπεράσπιζαν να ανατινάξουν την οδική και τη σιδηροδρομική γέφυρα και να προκληθούν οι πρώτες σοβαρές ζημιές στα πρανή της διώρυγας.

Τα ιταλικά αεροσκάφη που επιτέθηκαν στην διώρυγα της Κορίνθου ήταν από τα πιο σύγχρονα που διέθετε η ιταλική αεροπορία και συγκεκριμένα στην επίθεση μετείχαν:

-το Fiat BR.20 Cicogna (ιταλικά: πελαργός) που ήταν μέσο βομβαρδιστικό σχεδίασης του Τσελεστίνο Ροζατέλι (Celestino Rosatelli). Ήταν το πρώτο ιταλικό βομβαρδιστικό ολομεταλλικής κατασκευής και το μοναδικό δικινητήριο που εντάχθηκε σε υπηρεσία με την Ιταλική Βασιλική Αεροπορία (Regia Aeronautica). Κατά την εισαγωγή του το 1936 ήταν ένα από τα πλέον προηγμένα βομβαρδιστικά παγκοσμίως

Το Fiat BR.20 Cicogna

– το    βομβαρδιστικό Savoia-Marchetti SM.81 Pipistrello (Ιταλική Νυχτερίδα). Η πρωτότυπη πτήση του πραγματοποιήθηκε το 1935. Η σειριακή παραγωγή πραγματοποιήθηκε κατά τα έτη 1935-1938, που ολοκληρώθηκε με την παραγωγή περίπου 530 μηχανών αυτού του τύπου. Το αεροσκάφος ήταν οπλισμένο με 5 πολυβόλα Breda-SAFAT των 7,7 χιλιοστών και φορτίο βομβών μέχρι 2.000 κιλά.

το βομβαρδιστικό Savoia-Marchetti SM.81 Pipistrello

– Το βομβαρδιστικό CANT Z.1007 Alcione (ιταλ. αλκυών) που ήταν τρικινητήριο μέσο βομβαρδιστικό. Το αεροσκάφος ήταν δημιούργημα του αρχισχεδιαστή της CRDA CANT (Cantieri Riuniti dell’Adriatico – Cantiere Navale Triestino), Φίλιππο Ζαπάτα (Filippo Zappata). Ήταν επηρεασμένο σχεδιαστικά από το επιτυχημένο υδροπλάνο Z.506. Επρόκειτο για ένα μεσοπτέρυγο αεροσκάφος, ξύλινης κατασκευής,[5][4] το οποίο αρχικά προωθούνταν από τρεις κινητήρες Isotta-Fraschini Asso XI των 825 hp. Το πρωτότυπο βρέθηκε για πρώτη φορά στον αέρα τον Μάρτιο του 1937, ενώ αργότερα ακολούθησε το βελτιωμένο Ζ.1007bis με τους κινητήρες Piaggio-P.XIX των 1000 hp. Τα Alcione μπορούσαν να μεταφέρουν ωφέλιμο φορτίο βομβών ή δύο τορπίλες, όταν χρησιμοποιούνταν σε αποστολές προσβολής θαλάσσιων στόχων.

Το CANT_Z.1007Alcyone-Alcione

 

Η ελληνική αεροπορία διέθετε στην 24η μοίρα δίωξης της Ελευσίνας τα καταδιωκτικά αεροσκάφη Bloch MB.151 και Avia B.534.

 

-To Bloch MB.151 ήταν Γαλλικής κατασκευής ολομεταλλικό καταδιωκτικό μονοπλάνο, με ανασυρώμενο σύστημα προσγείωσης και κλειστό πιλοτήριο, που αναπτύχθηκε από την «Société des Avions Marcel Bloch» σαν υποψήφιο για το διαγωνισμό του Γαλλικού Υπουργείου Αέρος του 1934, για ένα νέο σχέδιο καταδιωκτικού. Η Ελλάδα παρέλαβε εννέα αεροσκάφη, τα οποία εντάχθηκαν όλα στην 24η μοίρα δίωξης και ήσαν εξοπλισμένα με αερόψυκτους ακτινικούς κινητήρες Gnome-Rohne αποδόσεως 1080 ίππων. Σε κάθε περίπτωση, ήταν ότι πιο σύγχρονο είχε στη διάθεσή της η Ελληνική Βασιλική Αεροπορία, στο ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Το Bloch MB.151

-Το Avia B-534 ήταν ένα τσεχοσλοβακικό μαχητικό με σχέδιο διπλάνου. Η βασική μονάδα ισχύος ήταν ο γαλλικός κινητήρας Hispano-Suiza 12 Ybrs με 830 HP. Το Avia B-534 χαρακτηριζόταν από καλές παραμέτρους πτήσης, ήταν ένα μηχάνημα με δυνατότητα ελιγμών και εξαιρετικά ευέλικτο. Τεχνικά στοιχεία: Μέγιστη ταχύτητα: 415 km/h, μέγιστο ανώτατο όριο 10600 m, βεληνεκές λειτουργίας: 580 km, οπλισμός: σταθερό – 4 πολυβόλα περίπου 7,7 mm ή 7,92 mm, αναρτημένα – έως 120 kg βομβών.

Η Ελλάδα παρέλαβε μετά από δωρεά ομογενούς δύο αεροσκάφη τα οποία εντάχθηκαν στην 24η μοίρα δίωξης Ελευσίνας.

Το Avia B-534

Τα αεροσκάφη Brequet 19 A2/B2 που επιχειρούσαν από το Λέχαιο ήταν από τα σημαντικότερα αεροπλάνα του Μεσοπολέμου. Το Breguet XIX αποτέλεσε τον κορμό της Πολεμικής Αεροπορίας για τουλάχιστον δέκα χρόνια (1925-1935). Τα πρώτα 30 αποκτήθηκαν το 1925, με επιπλέον παραδόσεις να ακολουθούν μέχρι το 1928, στις εκδόσεις αναγνωριστικού (Α2) και βομβαρδιστικού (Β2). Το 1931 στη ενοποιημένη Πολεμική Αεροπορία υπηρετούσαν 41 Bre XIX, ενώ 12 ακόμη παραχωρήθηκαν από τη Γιουγκοσλαβία το 1935. Οπλισμός: Ένα σταθερό 0,303in (7,7mm) Vickers και δύο κινητά 0,303in (7,7mm) Lewis και Βόμβες ως 660 lb.

Το αεροσκάφος Breguet 19 A2/B2

 Ευχαριστούμε τον πρόεδρο του Ιδρύματος προστασίας της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Κορινθίας δρ. Χρήστο Τάρταρη για τις πολύτιμες πληροφορίες.

Σχετικές αναρτήσεις

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΕΡΙΓΙΑΛΙΟΥ «ΑΠΟΛΛΩΝ», ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΡΙΓΙΑΛΙΟΥ

admin2020

Οδηγίες Προφύλαξης για την Αφρικανική Σκόνη από τη Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας

admin2020

Καθοριστική πρωτοβουλία Αυγενάκη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή που βάζει τέλος στον αθέμιτο ανταγωνισμό των εισαγωγών αγροτικών προϊόντων από τρίτες χώρες.

admin2020

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε εάν το επιθυμείτε. Αποδέχομαι Διαβάστε περισσότερα

Πολιτική Απορρήτου & Cookies