Η Πολωνία, η Κροατία και η Ελλάδα έχουν αποφασίσει να πάρουν το μεγαλύτερο ρίσκο, ενώ η Φινλανδία παραμένει αναποφάσιστη στο εάν θα ανοίξει τα σχολεία και με ποια πρωτόκολλα. Το Euractiv έκανε μια ανάλυση στα διαφορετικά μέτρα που λαμβάνονται στην Ευρώπη και τα χωρίζει σε τρεις κατηγορίες.
Η αυστηρή προσέγγιση
Στη Σλοβενία μια ολόκληρη τάξη, με εμβολιασμένα παιδιά ή όχι, θα μπαίνει σε καραντίνα σε περίπτωση καταγραφής ενός κρούσματος είτε σε μαθητή είτε σε εκπαιδευτικό. Η καραντίνα είναι αυτή τη στιγμή δέκα ημέρες, αλλά από την επόμενη εβδομάδα θα μειωθεί στις επτά ημέρες. Οι μαθητές κάνουν τρία rapid την εβδομάδα που τα δίνουν οι γονείς, αλλά γίνονται στον χώρο του σχολείου.
Εάν ένα παιδί διαγνωστεί με κορονοϊό στην Τσεχία όλη η τάξη μπαίνει σε καραντίνα. Οι υπηρεσίες υγείας αξιολογούν την κατάσταση σε κάθε τάξη και στη συνέχεια αποφασίζουν αναλόγως. Εναπόκειται στα σχολεία να διαλέξουν ανάμεσα σε rapid ή PCR που δίδονται δύο φορές τη βδομάδα. Από τις 17 Ιανουαρίου θα είναι υποχρεωτικό ένα τεστ.
Στη Ρουμανία σε περίπτωση ενός κρούσματος οι μαθητές μπαίνουν σε καθεστώς τηλεκπαίδευσης. Η δια ζώσης διδασκαλία επιστρέφει μετά από οκτώ ημέρες εάν όλοι οι μαθητές έχουν αρνητικό PCR ή rapid. Τα πιο μεγάλα παιδιά που είναι πλήρως εμβολιασμένα μπορούν να συνεχίζουν τα μαθήματα στις τάξεις και εάν περισσότερες από τις μισές τάξεις κλείσουν τότε ολόκληρο το σχολείο μπαίνει σε καθεστώς τηλεκπαίδευσης. Θεωρητικά οι μαθητές θα πρέπει να κάνουν δύο rapid τεστ την εβδομάδα τα οποία παρέχει η κυβέρνηση.
Στην Ιταλία, μετά από δύο κρούσματα σε τάξη, οι ανεμβολίαστοι μαθητές μπαίνουν σε καραντίνα. Στο τρίτο κρούσμα όλο το τμήμα μπαίνει σε καραντίνα. Δεν αποκλείεται να σημειωθούν περαιτέρω αλλαγές, καθώς οι περισσότεροι διευθυντές σχολείων επιθυμούν τηλεκπαίδευση έως τις αρχές Φεβρουαρίου, κάτι με το οποίο η κυβέρνηση διαφωνεί. Στη Νάπολη, πάντως, ο περιφερειάρχης ανακοίνωσε ότι τα περισσότερα σχολεία δεν θα ανοίξουν τη Δευτέρα, αλλά στα τέλη του μηνός.
Στη Σλοβακία εάν διαπιστωθεί ένας μαθητής θετικός, οι συμμαθητές του πρέπει να μπουν σε καραντίνα εκτός εάν είναι εμβολιασμένοι ή έχουν νοσήσει. Οι μάσκες είναι υποχρεωτικές και οι γονείς καλούνται να κάνουν τεστ στα παιδιά πριν την έναρξη του σχολείου και να επαναλαμβάνουν τα τεστ δύο φορές την εβδομάδα.
Στην Ισπανία από τρία και πάνω κρούσματα θεωρείται ότι υπάρχει έξαρση κορονοϊού και οι εκπαιδευτικές αρχές της κάθε περιφέρειες αξιολογούν την κατάσταση αναλόγως. Δεν υπάρχει συνταγογράφηση rapid. Εάν ένα παιδί κολλήσει οι στενές επαφές του θα πρέπει να κάνουν τεστ μια φορά και εάν είναι αρνητικό, καλούνται να το επαναλάβουν μετά από επτά ημέρες.
Η προσέγγιση υψηλού ρίσκου
Στην Πολωνία όλα τα μαθήματα ήταν διαδικτυακά μια εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα και μια εβδομάδα μετά την Πρωτοχρονιά, αλλά το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι από τις 10 Ιανουαρίου τα σχολεία ανοίγουν κανονικά. Δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες σε σχέση με το κλείσιμο και το υπουργείο έχει ζητήσει από τα σχολεία να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για να εμποδίσουν την εξάπλωση του ιού. Το μπαλάκι, δηλαδή, είναι στους διευθυντές των σχολείων, ενώ δεν έχουν ανακοινωθεί κανόνες σχετικά με τα τεστ. Ανεπίσημες πηγές ανέφεραν στο Euractiv ότι υπήρξε σύγκρουση ανάμεσα στον υπουργό Παιδείας, που ήθελε να ανοίξουν τα σχολεία, και στον υπουργό Υγείας, ο οποίος θεωρούσε ότι η κατάσταση παραείναι άσχημη για να ανοίξει η εκπαίδευση.
Στην Κροατία η απόφαση για επιστροφή στην τηλεκπαίδευση επαφίεται στους γιατρούς των σχολείων, με τη γενική ιδέα να είναι ότι τα σχολεία παραμένουν ανοιχτά ακόμη και εάν οι μισοί μαθητές δεν παρακολουθούν τα μαθήματα.
Τα σχολεία στην Πορτογαλία ανοίγουν στις 10 Ιανουαρίου. Οι μαθητές δεν είναι υποχρεωμένοι να απομονώνονται εάν υπάρχει θετικό κρούσμα στην αίθουσα παρά μόνο εκείνοι που κάθονται στο ίδιο θρανίο.
Στην Ελλάδα η κυβέρνηση αποφάσισε να κρατήσει τον κανόνα 50% +1, το οποίο σημαίνει ότι η τάξη θα μπει σε καραντίνα μόνο εάν βρεθούν θετικοί περισσότεροι από τους μισούς μαθητές. Οι επιστήμονες έχουν εκφράσει αντιρρήσεις για την απόφαση αυτή, επισημαίνοντας ότι ενέχει τον κίνδυνο για πολύ γρήγορα εξάπλωση κορονοϊού στα σχολεία. Υπήρξαν, άλλωστε, αναφορές σε ελληνικά ΜΜΕ ότι η επιτροπή ειδικών ήταν διχασμένη για αυτόν τον κανονισμό με ορισμένα μέλη να προτείνουν τη μείωση του ποσοστού στο 30% ή στο 40%.
Οι κανονισμοί στη Βουλγαρία είναι ακόμη πιο ελεύθεροι και οι Αρχές δηλώνουν ότι τα σχολεία θα κλείσουν μόνο ως έσχατη λύση. Οι μαθητές κάνουν τεστ δύο φορές την εβδομάδα και όσοι δεν θέλουν, παρακολουθούν τα μαθήματα εξ αποστάσεων. Όσοι έχουν πράσινο πιστοποιητικό μπορούν να πάνε στο σχολείο χωρίς τεστ.
Το μπαλάκι στις τοπικές αρχές
Στη Γαλλία δεν υπάρχει εθνικό σχέδιο για κλείσιμο τμημάτων. Πριν τα Χριστούγεννα μια τάξη έκλεινε εάν τρεις μαθητές ήταν θετικοί, ενώ με το νέο σύστημα όσο έχουν κορονοϊό θα πρέπει να κάνουν καραντίνα. Οι υπόλοιποι κάνουν τεστ και εάν βγει αρνητικό επιστρέφουν στο σχολείο. Οι τοπικές αρχές φέρουν την ευθύνη για το πότε πρέπει να κλείσει ένα τμήμα.
Αντίστοιχα, στη Γερμανία οι κανονισμοί διαφέρουν από περιοχή σε περιοχή. Η πιο κοινή πρακτική είναι υποχρεωτικά ημερήσια rapid για τους μαθητές την πρώτη εβδομάδα που θα ανοίξουν τα σχολεία και στη συνέχεια τρεις φορές την εβδομάδα. Σε ορισμένες περιοχές, όπως το Βερολίνο και η Θουριγγία, τα τεστ δεν είναι υποχρεωτικά. Οι κανόνες είναι διαφορετικοί και για το κλείσιμο τμημάτων.
Οι αναποφάσιστοι
Στη Φινλανδία η συζήτηση για το εάν πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία τη Δευτέρα συνεχίζεται. Το υπουργείο Κοινωνικών Υποθέσεων πρότεινε να ξεκινήσει το εξάμηνο με εξ αποστάσεως διδασκαλία ώστε να βελτιωθούν τα ποσοστά εμβολιασμού, όμως τα υπουργεία Παιδείας, Υγείας, οι αρχές ασφαλείας και οι μαθητικές οργανώσεις είναι εναντίον της τηλεκπαίδευσης. Το συνδικάτο των εκπαιδευτικών προτιμά κλειστά σχολεία, ενώ οι γονείς είναι διχασμένοι.
Πηγή: efsyn.gr