ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: ΥΠΟΧΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΕΠ, ΣΤΗΝ ΑΚΡΗ ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ

Η συνεχιζόμενη υποχώρηση της οικονομικής δραστηριότητας, σε συνδυασμό με τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων και του εγχώριου κεφαλαίου, αποτυπώνεται στην εξέλιξη των μεγεθών του κρατικού προϋπολογισμού. Σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο 9μηνο Γενάρη – Σεπτέμβρη του 2020 το πρωτογενές αποτέλεσμα εμφανίζει έλλειμμα 7 δισ. ευρώ, ενώ το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού (μαζί με δαπάνες για τόκους) εμφανίζει έλλειμμα 11,26 δισ. ευρώ.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, μέσω του οποίου διενεργούνται παρεμβάσεις στήριξης της εργοδοσίας, έφτασαν στο 9μηνο στα 6,36 δισ. ευρώ με υπέρβαση στόχου ύψους 2,4 δισ., κυρίως λόγω των δαπανών για την αποζημίωση ειδικού σκοπού επιχειρήσεων, για την επιδότηση τόκων επιχειρηματικών δανείων, για το μέτρο της ενίσχυσης των επιχειρήσεων με τη μορφή της επιστρεπτέας προκαταβολής κ.ά.

Το σύνολο των δαπανών εμφανίζεται στα 44,76 δισ. ευρώ με υπέρβαση του αρχικού στόχου ύψους 5 δισ., ως αποτέλεσμα των παρεμβάσεων στήριξης των εργοδοτών.

Η μάζα των φορολογικών εσόδων καταγράφεται στα 31 δισ. ευρώ, χαμηλότερα κατά 5,5 δισ. σε σχέση με τον στόχο, μεταξύ άλλων και λόγω της αναστολής φορολογικών υποχρεώσεων.

Σύμφωνα με το προσχέδιο κρατικού προϋπολογισμού για το 2021, το κρατικό πακέτο στήριξης (δημοσιονομικά, αναβολή φόρων και παροχή ρευστότητας) που ήδη έχει τεθεί σε εφαρμογή έως σήμερα, φτάνει σε 21,5 δισ. ευρώ συνολικά για το 2020, ενώ το πρωτογενές αποτέλεσμα στο φετινό 12μηνο αναμένεται να εμφανίσει έλλειμμα της τάξης του 6,2% του ΑΕΠ σε όρους ενισχυμένης εποπτείας.

Διελκυστίνδα στις τράπεζες

Αναβολή μέχρι νεωτέρας πήρε το ζήτημα της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου στην Τράπεζα Πειραιώς, που έθετε μερίδα ιδιωτών μεγαλοεπενδυτών, αφού τελικά δεν δόθηκε το πράσινο φως από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), το οποίο ελέγχει το 26,5% των μετοχών.

Να σημειωθεί ότι με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο δεν επιτρέπεται η συμμετοχή του ΤΧΣ σε αυξήσεις κεφαλαίου, ενώ η τυχόν αύξηση ύψους 800 εκατ. ευρώ θα άλλαζε τις ισορροπίες και ενδεχομένως θα οδηγούσε και σε νέα κατρακύλα των χρηματιστηριακών τιμών. Ταυτόχρονα, σε μια τέτοια εξέλιξη το ΤΧΣ θα έπρεπε να ξεγράψει το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος από το μετατρέψιμο ομόλογο σε μετοχές ύψους 2 δισ. που έλαβε η τράπεζα ως κρατική ενίσχυση κατά την ανακεφαλαιοποίηση το 2015, στο πλαίσιο του 3ου μνημονίου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.