Εξωδικαστικός μηχανισμός: Πάνω από 41.000 οι αιτήσεις, διευθετήθηκαν μόλις 45!

Από την 1η Ιουνίου που ξεκίνησε ο νέος πτωχευτικός, έχουν υποβληθεί περισσότερες από 41.000 αρχικές αιτήσεις στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού. Ωστόσο, ο αριθμός των υποθέσεων που διευθετήθηκαν είναι απογοητευτικός και φτάνει τις 45.

Οι λόγοι που ο εξωδικαστικός μηχανισμός κινείται με ρυθμούς χελώνας είναι διάφοροι. Ένας από αυτούς είναι πως το 30% των άκαρπων διαδικασιών οφείλεται στη μη συναίνεση για άρση του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου.

 

Μεγάλη καθυστέρηση παρατηρείται στην οριστικοποίηση της αίτησης προκειμένου να σταλεί στους πιστωτές για ρύθμιση. Μία αιτία αποτελεί η αναμονή σε λογιστήρια και δικηγορικά γραφεία για διάφορες εκκρεμότητες, όπως και για συσσώρευση περισσότερων χρεών προς ρύθμιση.

Στο χορό των καθυστερήσεων έρχεται να προστεθεί και το γεγονός της μη πλήρους ψηφιοποίησης υπηρεσιών, όπως οι δήμοι και τα υποθηκοφυλακεία. Πρόκειται για διαδικασίες, οι οποίες, όπως τονίζουν τραπεζικά στελέχη, δικηγόροι και λογιστές, μπορεί να καθυστερήσουν έως έξι μήνες ή περισσότερο. Έχει αναφερθεί περίπτωση που μόνο για μία βεβαίωση ΤΑΠ από δήμο χρειάστηκαν περισσότεροι από έξι μήνες. Πόσω μάλλον να υπάρχουν εκκρεμότητες σε υποθηκοφυλακεία και αναμονή δικαστικών αποφάσεων.

Από 41.153 αρχικές αιτήσεις, οι 13.000 έχουν προχωρήσει στην άρση του απορρήτου, αλλά δεν προχωρούν στην επόμενη φάση, δηλαδή την οριστικοποίηση, με διασταύρωση στοιχείων και αποστολή του αιτήματος ρύθμισης στους πιστωτές. Οι υπόλοιπες περίπου 28.000 έχουν περάσει στο στάδιο της συλλογής στοιχείων (ΕΦΚΑ, ΑΑΔΕ, τράπεζες, διαχειριστές δανείων, κλπ), αλλά δεν έχουν φτάσει στους πιστωτές για ρύθμιση.

Έτσι, στο πρώτο εξάμηνο λειτουργίας του νέου πτωχευτικού, μόνο 517 αιτήσεις έχουν οριστικοποιηθεί και έχουν φτάσει στα συστήματα των πιστωτών, προκειμένου οι τελευταίοι να προτείνουν ρύθμιση ή να απορρίψουν την αίτηση. Από αυτές τις 517 αιτήσεις, όλες περιλαμβάνουν οφειλές προς τράπεζες, ενώ 158 περιλαμβάνουν οφειλές και προς το Δημόσιο, δηλαδή προς Ταμεία και εφορία. Πλατφόρμα εξωδικαστικού μηχανισμού

Από τις 517 αιτήσεις που έχουν φτάσει στους πιστωτές, έχει υπάρξει απάντηση μόνο για 67 υποθέσεις, εκ των οποίων:

– στις 45 έχουν ήδη ψηφίσει θετικά οι τράπεζες και διαχειριστές δανείων, ενώ επίκειται η αποδοχή από τον οφειλέτη και η υπογραφή της σχετικής σύμβασης αναδιάρθρωσης δανείων.

– στις 22 αιτήσεις έχουν ψηφίσει αρνητικά οι τράπεζες και διαχειριστές δανείων, κυρίως εξαιτίας της μη συναίνεσης του εγγυητή για άρση απορρήτου και συνεπακόλουθα αδυναμία ελέγχου της περιουσιακής του κατάστασης, με σκοπό την πρόληψη και αντιμετώπιση στρατηγικών κακοπληρωτών.

Λύσεις στις καθυστερήσεις επιχειρείται να δοθεί από το υπουργείο Οικονομικών, τις τράπεζες και τις εταιρείες διαχείρισης δανείων. Η ανάληψη πρωτοβουλιών είχε επισημανθεί και κατά την τελευταία συνάντηση των εταιρειών διαχείρισης δανείων με τον κεντρικό τραπεζίτη κ. Γιάννη Στουρνάρα, με την παρουσία του έως σήμερα ειδικού γραμματέα διαχείρισης ιδιωτικού χρέους κ. Φώτη Κουρμούση. Εκεί διαπιστώθηκαν σημαντικές καθυστερήσεις κυρίως από υπηρεσίες που δεν έχουν ψηφιοποιηθεί, αλλά και καθυστερήσεις από οφειλέτες προκειμένου να συγκεντρώσουν περισσότερα χρέη προς ρύθμιση πριν πατήσουν το κουμπί της οριστικοποίησης (πχ αναμονή ΕΝΦΙΑ, απόδοση ΦΠΑ, φόροι εισοδήματος κλπ).

Ανατέθηκε στον πρόεδρο των εταιρειών διαχείρισης δανείων και διευθύνοντα σύμβουλο της doValue, κ. Αναστάσιο Πανούση, και στον κ. Ηλία Πλασκοβίτη από την πλευρά της Τράπεζας της Ελλάδος, η δημιουργία ομάδα εργασίας με σκοπό τη βελτίωση της όλης διαδικασίας διαχείρισης και εξυγίανσης των κόκκινων δανείων και μέσω του νέου πτωχευτικού.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Οικονομικών (νέα καθήκοντα ειδικού γραμματέα διαχείρισης ιδιωτικού χρέους ανέλαβε η κυρία Μαριαλένα Αθανασοπούλου, που προέρχεται από τον ESM) αναμένεται να αναζητήσει λύσεις ως προς τις καθυστερήσεις που οφείλονται στις δημόσιες υπηρεσίες.

Πηγή: capital.gr